Thijs en Rutger aan het veranderen | deel 3

Thijs wil zijn timemanagement verbeteren om zijn scriptie succesvol af te ronden en Rutger wil aan een ritme werken waardoor hij rustig en ontspannen zijn dagen doorloopt. Elke week schrijven zij over hun gezamenlijke pogingen om een verandering te realiseren in hun leven. Hierbij passen ze allerlei technieken toe die deelnemers van de cursus ‘Mijn mammoet en berijder’ leren te gebruiken.

Het is weer een week verder als Thijs en ik elkaar opnieuw spreken. We zijn nu een aantal weken onderweg en ik merk bij mezelf dat ik de slag te pakken begin te krijgen. Ik hoop dat het bij Thijs op dezelfde manier gaat en ben dan ook erg benieuwd naar zijn verhalen. Ik had voor de vorige keer een lange lijst gemaakt met activiteiten die ik kon doen om meer te ontspannen en rustiger mijn dag door te komen. Thijs had ervaren dat het voor hem niet werkte om op vaste dagen aan zijn scriptie te werken. Onze plannen voor de afgelopen week zagen er als volgt uit:

Ik zou de volgende stappen doorlopen:

  • Maak een top 5 van dingen die je wilt uitproberen
  • Schep de voorwaarden om ze uit te proberen, bijvoorbeeld iets aanschaffen
  • Probeer ze alle vijf uit
  • Houd bij wat goed bevalt en wat minder en pas zo nodig aan

Thijs zou voor de komende week gaan afspreken met een studiegenoot die in hetzelfde schuitje als hij zit; hij vindt het lastig om consequent aan zijn scriptie te werken en kan wel een stok achter de deur gebruiken. Tot zover de vorige keer…

Onze tweede week

Mijn actie voor de eerste week – een lijst maken met activiteiten – was zo klein en laagdrempelig dat het bijna wilskracht kostte om het niet te doen. Voor deze week was dat niet veel anders. Een top 5 was snel gemaakt en zelfs een leuke taak. Uiteindelijk kwam ik op zes activiteiten die me het meest aanspreken:

  1. Wandelen
  2. Een boek lezen
  3. Koken / Bakken (vegetarische gerechten)
  4. Geschiedenis (boeken & documentaires?) later musea (2e wereldoorlog / prehistorie / evolutie / Homo Sapiens)
  5. Een spelletje spelen (binnen/buiten)
  6. Vaker banden aanhalen met mensen

Mijn tweede stap is om de voorwaarden te scheppen om ze überhaupt uit te proberen. Ik kan immers geen boek lezen als ik geen boek heb en ik kan ook geen bordspel spelen zonder een bordspel. Deze tussenstap is ook erg belangrijk om het veranderproces leuk en laagdrempelig te houden. Ik hoeft niet gelijk een grootse invulling te geven aan de activiteit, nee, ik houd de stappen klein en overzichtelijk. Wat heb ik gedaan?

Voor het wandelen hoefde ik natuurlijk niets te doen, daar heb ik slechts een buitenwereld voor nodig en die bestaat gelukkig. Voor het vinden van een goed boek, ben ik gaan nadenken over boeken of reeksen die mij in het verleden aanspraken. Dat zijn The Farseer Trilogy (van Robin Hobb) en The Kingkiller Chronicle (van Patrick Rothfuss). Ik heb die allebei in het Engels gelezen, aangezien ik vind dat die taal veel rijker is dan de Nederlandse, ook al snap ik zo nu en dan een woord niet (de hele tijd Google Translate raadplegen is ook niet alles). Ik kwam erachter dat mijn vriendin al een aantal mooie kookboeken in huis heeft, dus dat zit al goed! Voor de documentaires en/of andere culturele uitingen heb ik besloten in eerste instantie Netflix te gebruiken – ik ga binnenkort een lijst maken met interessante documentaires, voor nu ga ik er een uitproberen over de Formule 1 waar ik goede verhalen over hoor. Mijn plan rondom spelletjes is het maken van een lijst met aanraders. Wat is bijvoorbeeld het spel van het jaar van afgelopen jaar? Wat voor mogelijkheden zijn er voor spellen die in het park gespeeld kunnen worden? Voor de laatste, het aanhalen van banden met anderen, hoef ik geen voorwerk te doen., dat is een kwestie van in actie komen.

Stap 3 van mijn proces is het uitproberen al deze activiteiten. Om de kans te verkleinen dat ik bij deze stap afhaak, heb ik besloten om ze geleidelijk uit te proberen en niet allemaal tegelijk. Zo ben ik deze week naar buiten gegaan om een stuk te wandelen, heb ik een documentaire gekeken (over de F1) en heb ik een aantal afspraken gemaakt met vrienden en familie. So far so good, want het wandelen is erg goed bevallen en hielp om te ontspannen. De documentaire is tot dusver erg interessant! Ik loop het risico zo nu en dan op zondag vroeg uit mijn bed te stappen om een Grand Prix te kijken en dat is natuurlijk alleen maar positief. Tot slot heb ik in het afgelopen weekend gemerkt hoe erg het mij helpt om iets te ondernemen met anderen. Het helpt om mijn gedachten te verzetten en het is goed om wat meer uit huis te zijn. Tot nu toe een zeer positieve balans dus!

Hoe is het Thijs vergaan?

Dan het veranderplan van Thijs. Thijs zijn verandering is een stuk lastiger en bevat meer obstakels dan die voor mij. Zo kan hij het niet al te rustig aan doen, aangezien hij zijn scriptie begin juni dient in te leveren. Hij heeft dus minder ruimte om hele kleine stappen te nemen en het zou mooi zou zijn als hij snel een veranderplan vindt dat voor hem werkt. Wonder boven wonder duurde het slechts twee (!) weken van proberen om voor hem een plan te vinden dat werkt! Hoe heeft hij het aangepakt?

Samen met zijn studiegenoot heeft hij besproken om op school aan de slag te gaan. De afgelopen weken is hij met flinke regelmaat naar de Hogeschool gegaan om daar samen aan hun scriptie te werken. Ze kunnen zich daar beter concentreren en helpen elkaar om datgene te doen dat ze moeten doen. Een enorm knap resultaat dus, zeker als je bedenkt hoeveel mensen met hetzelfde issue te maken hebben (uitstelgedrag, studieontwijkend-gedrag, noem het maar op). Thijs heeft in zijn strategie enkele mooie trucjes gebruikt, die we in de cursus ‘Mijn mammoet en berijder’ uitgebreid oefenen.

Ten eerste heeft hij slim gebruik gemaakt van een menselijke neiging. De oudere delen van ons brein (onze mammoet) zorgen ervoor dat we graag aardig worden gevonden door anderen. Als hij de enige is die weet dat hij niet aan zijn scriptie heeft gewerkt, maakt hem dat weinig uit. Als hij nu niet aan zijn scriptie gaat, zal zijn studiegenoot hem daar (hopelijk) op aanspreken en dat geeft ons een vervelend gevoel. Om dit vervelende gevoel te voorkomen, gaat hij liever aan de slag. Een erg slimme zet, die in verschillende situaties kan helpen (samen naar de sportschool, samen op een dieet, samen stoppen met roken, noem het maar op).

Ten tweede heeft Thijs geen harde afspraken gemaakte over tijden en dagen waarop hij aan de slag gaat. Het risico is dat je – wanneer je deze harde afspraken maakt – snel teleurgesteld raakt. Je houdt je eenmaal niet aan een afspraak, denkt dat het je toch niet gaat lukken, vervalt in frustratie en geeft het uiteindelijk op. Thijs is begonnen met kleinere stappen. ’s Ochtends samen afspreken om naar de Hogeschool te gaan, elkaar in de gaten houden en – héél belangrijk – lekker stoppen als geen zin meer hebben. Onze eerste neiging is om te denken dat dat écht niet kan. Hoezo stoppen als je geen zin hebt? Je hoort toch juist door te zetten?

Op het moment dat we eraan werken wanneer we zin hebben, hebben we een positieve ervaring bij het werken aan de scriptie. Er groeit een klein gevoel dat we in staat zijn om onze scriptie af te ronden mét plezier. Dat smaakt naar meer, waardoor de volgende keer eerder geneigd zijn weer aan onze scriptie te werken. Voor dat we het weten, gaan we het nog leuk vinden ook! En dat is precies wat er bij Thijs gebeurd is. Hij heeft namelijk afgelopen zelfs thuis aan zijn scriptie gewerkt, iets waar hij de laatste weken echt geen zin in had.

Volgende week

Nu we allebei goed op dreef zijn, is het belangrijk om door te pakken. Mijn acties voor de komende week zijn:

  • Een reeks boeken zoeken
  • Eén kookboek + een recept uitproberen
  • Wandelen kan ik blijven proberen
  • Een andere docu zoeken
  • Kijken naar spelletjes
  • Een activiteit plannen of een weekendje boeken.

Wederom klein en haalbaar. Hierdoor blijf ik in beweging en werk ik rustig, in stapjes, toe naar een ritme dat voor mij goed werkt.

Voor Thijs is het zaak om opmerkzaam te zijn. Blijft het goed gaan of is er een kans dat hij terugvalt? Als hij terugvalt, kan hij dan bedenken hoe dat komt en hier een nieuw plan voor bedenken? Terwijl het voor hem nu soepeltjes loopt, wil dat niet zeggen dat het zo blijft. Anderzijds, is het goed om te vieren dat het nu zo goed gaat! Een veranderplan dat werkt, dat werkt en daar hoeven we voor even niet aan te sleutelen.

Meer leren over jouw mammoet en berijder?

Cursusaanbod
Terug naar de andere veranderplannen

Aanmelden voor de blog

Wil jij op de hoogte blijven van mijn avonturen, worstelingen en overwinningen? Meld je aan!