Thijs en Rutger aan het veranderen | deel II

Week 2 – een eerste poging om te veranderen

Thijs wil zijn timemanagement verbeteren om zijn scriptie succesvol af te ronden en Rutger wil aan een ritme werken waardoor hij rustig en ontspannen zijn dagen doorloopt. Elke week schrijven zij over hun gezamenlijke pogingen om een verandering te realiseren in hun leven. Hierbij passen ze allerlei technieken toe die deelnemers van de cursus ‘Mijn mammoet en berijder’ leren te gebruiken.

Op maandag 1 april hebben we ons 3e skype-gesprek. In het eerste hebben we het idee gekregen om elkaars buddy te zijn en in het tweede gesprek hebben we een eerste versie van ons veranderplan uitgeschreven. Kort een verslag van dat gesprek:

Thijs wilt de komende maanden consequent aan zijn scriptie werken zodat deze op tijd af is en hij zijn studie met succes afrondt. Het zou een bonus zijn als dat op een ontspannen manier gebeurt. Ik wil graag een ritme creëren waardoor ik rustig en ontspannen dagen doorloop. We hebben allebei een doel geformuleerd, en dan wel een ontwikkeldoel (lees in de vorige blog waarom we een ontwikkeldoel kiezen en geen prestatiedoel), een waarde gekoppeld aan dit doel, een concrete actie geformuleerd (het gedrag dat we gaan vertonen) en tot slot ondersteuning geregeld voor onze verandering. De belangrijkste ondersteuning is natuurlijk dit buddy-systeem ????.

We zijn nu beland bij de 2e week en in deze week hebben we onze eerste veranderplannen uitgeprobeerd. Hoe is dat gegaan?

Onze eerste week

Ik spreek Thijs opnieuw op maandagmiddag. Om 14.00 hebben we onze vaste afspraak gepland. Dat geeft structuur en zekerheid en ik merk nu al dat het een goede stok achter de deur is. Ik neem tot op heden elke keer een lekker kopje koffie bij het restaurant in ons gebouw en ga er lekker voor zitten. Het zijn gesprekken waar ik zin in heb. We helpen elkaar om te veranderen en het voelt niet als een verplichting. Het zou bijna leuk worden ????.

Een paar uur voor aanvang van het gesprek bedenk ik me pas weer dat ik bezig ben met de verandering. Dat geeft meteen een duidelijk signaal: het is gemakkelijk om met andere dingen aan de slag te gaan die de aandacht trekken. Voor ik het weet is er alweer een week voorbij en mijn eerste gedachte is: “ah, helaas niet gelukt. Misschien was het toch niet zo belangrijk voor mij.” Ik zeg niet dat dit een goede gedachte is (dat mag ik natuurlijk niet zeggen als professional, haha), maar hij komt wel naar boven. Ook ik ben een mens. Belangrijk is om dan een veranderplan te hebben dat gemakkelijk te behalen is, zodat ik het zelfs in korte tijd kan uitvoeren. Dat is precies wat ik heb gedaan in ons vorige gesprek. Het enige wat ik namelijk voor deze week hoefde te doen, was 10 activiteiten zoeken die potentieel mij kunnen helpen bij het vinden van een ritme. Nou, dat is een actie van hoogstens 10 minuten en dat is zo klein, dat dat me wel gaat lukken. Een uur voor mijn gesprek met Thijs stort ik mij op het internet om deze activiteiten te bedenken. Terwijl ik aan het nadenken en aan het zoeken ben, merk ik dat de lijst al snel groeit, zelfs ver boven de 10. Uiteindelijk kom ik uit op 23 mogelijke activiteiten en dat is puur omdat ik niet verder heb gezocht.

  1. Puzzelen
  2. Wandelen / fietsen / mountainbiken
  3. Een (bord)spel spelen (binnen of buiten)
  4. Een boek lezen
  5. Huishouden / schoonmaken
  6. Een voetbalwedstrijd live bekijken in de buurt
  7. Naar het park / ergens wat drinken
  8. Tekenen / schilderen
  9. Winkelen / struinen door de stad
  10. Koken / Bakken
  11. Tuinieren / planten verzorgen / bloemen kweken
  12. Een instrument leren spelen
  13. Een taal leren
  14. Mediteren / Yoga / e.d.
  15. Geschiedenis bestuderen, documentaires en musea
  16. Een nieuw (computer)spel
  17. Sterrenkunde / astrologie / universum
  18. Film & Fotografie
  19. Schrijven; (fictie)verhalen zoals Robin Hobb
  20. Een aquarium
  21. Houtbewerken
  22. Kalligrafie
  23. Een luisterboek / podcast

Waar heb ik dan op gezocht? Ten eerste heb ik nagedacht over wat ik zelf leuk vind en wat mij rustig maakt en ontspant. Daarbij heb ik teruggedacht aan de laatste jaren. Dit heb ik aangevuld met hobby’s en activiteiten van andere mensen op het internet. Ik heb gezocht op “leuke hobby’s om te doen” en kwam al snel bij een zogeheten Top 100 van hobby’s. Die heb ik doorgenomen en de leukste eruit gehaald. Een kind kan de was doen ????.

Na een klein kwartier was ik klaar voor mijn gesprek met Thijs. Ik heb mijn eerste stap gezet voor mijn verandering en het heeft mij 0 energie gekost. Sterker nog: ik heb er wel zin in om een paar van deze uit te proberen.

Hoe is het Thijs vergaan?

Om 14.00 spreek ik Thijs. Mijn eerste opmerking: “Weet je wat fijn is, Thijs? Dat ik nu al weet ik meer heb gedaan dan jij, haha!” En ja hoor, Thijs had het wat moeilijker dan ik. Niet raar, aangezien Thijs zijn verandering wat lastiger op te bouwen is met kleine stapjes. Thijs voelde zich  de afgelopen week energieloos en had gewoon geen zin om aan zijn scriptie te werken. Terwijl hij dacht dat de gekozen dagen hem zouden bevallen, viel dat tegen.

Natuurlijk helemaal geen probleem, want het gaat erom dat Thijs een veranderplan vindt dat voor hem werkt en het gaat er niet om dat dit veranderplan werkt. Het is dus helemaal geen mislukking of falen, nee, het is extra informatie! Wat we nu weten, is dat het blijkbaar voor Thijs niet werkt om 3 vaste dagen te hebben om te gaan werken aan zijn scriptie. We hebben dus een stap vooruit gedaan en zeker niet eentje achteruit, wat we vaak wel geneigd zijn om te denken wanneer het ons niet lukt om een voornemen uit te voeren. We zijn een stap verder in het proces om Thijs zijn timemanagement te verbeteren – de eerste week is dus geslaagd!

De volgende stap – voorbereiden op week 2

Nu we afgelopen week hebben besproken, gaan we natuurlijk allebei een volgende stap zetten in onze verandering. Dat werkt voor ons allebei anders, aangezien we gewoon een heel andere uitdaging hebben. Laten we beginnen met die van mij.

Nu ik eenmaal een lijst heb met mogelijke activiteiten en hobby’s, wordt het tijd om ze uit te gaan proberen. Ik heb de volgende stappen voor mijzelf uitgeschreven:

  • Maak een top 5 van dingen die je wilt uitproberen
  • Schep de voorwaarden om ze uit te proberen, bijvoorbeeld iets aanschaffen
  • Probeer ze alle vijf uit
  • Houd bij wat goed bevalt en wat minder en pas zo nodig aan

Nou, dat klinkt haalbaar voor komende week. Zelfs wel leuk, eigenlijk! Ik heb nu dus een nieuwe set aan concrete acties die ik de komende week kan doen op weg naar mijn verandering. Dan Thijs:

Thijs heeft een nieuw veranderplan nodig, omdat zijn vorige niet werkte. Hij heeft het volgende bedacht: hij heeft een studiegenoot die hetzelfde probleem heeft als hij. Wat nou als hij hem vraagt om samen naar de Hanze hogeschool te gaan om daar te werken aan hun scriptie? Op die manier hebben ze allebei iemand die hen meesleept om er aan te blijven werken. De verwachting is dat wanneer hij eenmaal bezig is met zijn scriptie hij steeds meer motivatie zal krijgen. Hij krijgt op den duur de slag te pakken (de mammoet komt in beweging) en als dat eenmaal zo is dat zal het moeite kosten om níet aan zijn scriptie te werken. Ja, dat hoor je goed. Je denkt: pff, hoe kan ik ooit zin krijgen? Nou, geloof me, als de mammoet eenmaal aan het bewegen is, dan gaat het je nauwelijks meer lukken om die te stoppen. We moeten dus een ritme ontdekken voor Thijs waarmee zijn mammoet in beweging komt en dit plan zou zomaar eens kunnen werken.

Volgende week:

Hoe is het ons vergaan met onze volgende stappen? Lees het de volgende keer 🙂

Wil je geen berichten missen? Meld je dan aan voor onze blog!

Meer leren over jouw mammoet en berijder?

Cursusaanbod
Terug naar de andere veranderplannen

Aanmelden voor de blog

Wil jij op de hoogte blijven van mijn avonturen, worstelingen en overwinningen? Meld je aan!